“Smaugova pustoš” ili kako je Hobit zalutao u Hollywoodu

UPOZORENJE: recenzija sadrži spoilere

Piše: Boris Kvaternik

Beskrajno me žalosti što moram reći da je “Smaugova pustoš” jedna posve neočekivano nakaradna tvorevina, prožeta gnjilim i ispraznim holivudskim klišejima, koji su oskvrnuli knjiški predložak u tolikoj mjeri kakvu zaista nisam očekivao od Jacksona.

A đe je hobit?

A đe je hobit?

Ovu recenziju piše osoba koja je Gospodara prstenova pročitala 6 puta, Hobbita 4, a Silmarillion 3 puta i proučila neka od popratnih izdanja Tolkienova sina Christophera. Moglo bi se s pravom tvrditi da sam tolkienovski (??) fanatik. No, za razliku od mnogih drugih tolkienovskih fanatika, bio sam poprilično oduševljen prvim nastavkom ekranizacije, kao i Gospodarima prstenova. Nisam u kino pošao prebrojavati sve moguće sitnice koje se kanonski ne drže knjige da bih poslije mogao povrijeđeno cendrati o tome. Shvaćam obujam promjena koje će pri ekranizaciji biti nužne. Bitno je jedino koliko se skladno i primjereno takve nužne promjene provode. Prethodni Jacksonovi filmovi nisu mnogo kiksali po tom pitanju.

Stoga me beskrajno žalosti što moram reći da je drugi nastavak, Smaugova pustoš, u mnogim segmentima jedna posve neočekivano nakaradna tvorevina, prožeta gnjilim i ispraznim holivudskim klišejima, koji ničime ne doprinose radnji, usput oskvrnjujući knjiški predložak na način koji zaista nisam u tolikoj mjeri očekivao od Jacksona.

Gdje je pošlo po zlu?

Sam koncept filma i njegova realizacija nisu mnogo drugačiji od prethodnog. Očekivano je spektakularan, posebno scene u kojima se zmaj Smaug napokon pojavljuje na filmskom platnu u svom punom sjaju i veličini. Kamera, režija, dijalozi, scenografija, kostimografija – sve oduzima dah, baš kao što je i do sada bio slučaj. No, uočljivi su neki posve neshvatljivi zahvati na fabuli, koji sami po sebi nemaju nikakvog opravdanja, osim uspostavljanja bljutavih klišeja zapadnjačkog filma. Ovdje se više ne radi o nužnom reinterpretiranju nekih dijelova radnje, već o ubacivanju nečega potpuno stranoga.

Prolazak kroz Mrkodol traje cca 15 minuta

Prolazak kroz Mrkodol traje cca 15 minuta.

Pa, krenimo redom. Scene u kojima se pojavljuje mjenjač koža Beorn, kao i scene mukotrpnog probijanja kroz Mrkodol, vjerujem da smo svi iščekivali s podjednakim nestrpljenjem. No, one su, suprotno očekivanjima, svedene na minimum filmske minutaže. Nisam gledao na sat u kinu, no stekao sam dojam da je patuljačka družina ostavila za sobom Beorna i paukove pa završila kod vilenjačkog kralja Thranduila u prvih 30 minuta. Pokazalo se da je ovakvo skraćivanje potencijalno antologijskih scena trebalo ostaviti mjesta za jedan posve nevjerojatan scenaristički dodatak.

U filmu se, potpuno neopravdano, pojavljuje Legolas. To već znamo iz foršpana. Ipak, to još donekle ima smisla, jer i u Tolkienovom djelu stoji kako je on Thranduilov sin, makar mu nema mjesta u radnji Hobbita. No, uz njega se pojavljuje jedan novi, potpuno proizvoljno dodan vilenjački ženski lik, koji, skupa s Legolasom, u ovom nastavku dobiva nevjerojatnu minutažu. Strava počinje kada shvatite da je najveći razlog njihova pojavljivanja potpuno suludo iskonstruirani ljubavni trokut između Legolasa, vilenjakinje i (dakako, najzgodnijeg) patuljka Kilija!

Da se taj besramni holivudski upliv sveo na minimalnu minutažu, možda bih ga mogao i zaboraviti, čak i progutati, kao gnjusnu okruglicu sala u inače primamljivom gulašu. No, ta suluda i Tolkienovom svijetu potpuno strana drama traje i traje. Uz to, scene Gandalfovog ponovnog odlaska u Dol Guldur također su minimalne. Još je jedno razočaranje što, nakon nade da ćemo Saurona napokon vidjeti u nekom obliku malo živopisnijem od onog plamtećeg oka ili kreature zaogrnute gotovo robotskim oklopom, od toga opet ne bude ništa.

Umjesto adaptacije – deformacija

Još je jedna ozbiljna pogreška koja remeti ravnotežu – uvođenje likova s imenima koja u Tolkienov svijet već na prvi pogled ne spadaju, niti će u njega ikada spadati. Tako u Jezergradu susrećemo ljude s imenima kao što su Alfrid, Sigrid, Tilda, Percy (??!) itd… Imena koja svim (makar i površnim) poznavateljima Tolkienova djela paraju uši svojom potpunom stranošću svijetu Međuzemlja.

U redu je adaptirati, pritom si čak i uzimajući popriličnu slobodu. No kada vaša adaptacija počinje narušavati integralni sklad samog predloška, trebali biste se zapitati kog to boga radite i zašto. U Jezergradu, uz spomenute neugodne invencije, vidimo i podosta čudan pokušaj prikazivanja vladara Jezergrada kao napuhanog buržujskog snoba, kojeg posve očito treba zbaciti narodnom revolucijom (?).

No way, Legolas is gay!

No way, Legolas is gay!

Same scene u Ereboru dobro su odrađene, posebno Bilbov razgovor sa Smaugom, koji je imao potencijala da ispadne beskrajno blesav, no ipak nije. Kao i kroz cijeli film, i u ovoj sceni se preko svake mjere pretjeruje sa spektakularnim scenama borbe, sve dok se gledatelju ne zavrti u glavi. Budući da su konačnu višestruku kulminaciju radnje autori mudro ostavili za zadnji nastavak, čini se da su smatrali potrebnim ovdje uvesti jedan novi, uvodni sukob sa Smaugom. Nije to loše izvedeno, samo i opet pretjerano smrdi na holivudštinu.

Pridodajmo svemu navedenom i da je film beskrajno naporno pratiti u toj novoj i toliko hvaljenoj tehnologiji, koja nam omogućava gledanje 48 filmskih sličica u sekundi (ili tako nešto). Rezultat su potpuna nepreglednost i konfuznost scena borbe te zamor i bol u glavi na kraju filma. Ljudsko oko jednostavno nije dovoljno okretno da bi pratilo toliko bombardiranje pokretima.

Sve zbrojivši i oduzevši, došao sam do dojma da je ovo možda prva Jacksonova ekranizacija u kojoj bi mogli više uživati ljudi neupoznati sa samim Tolkienovim djelom. U iščekivanju trojke, usrdno ću se moliti da bude adaptiran skladno, profinjeno i (velikim dijelom) inteligentno kao prvi film.

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s